A mese és a monda jellemzői egy tanult, és egy hozott mű alapján
Mese
· Meghatározás: A legősibb műfajok egyike. Csodás, valószerűtlen elemekkel átszőtt, általában fiktív időben és térben játszódó, jól végződő történet.
· Eredete szerint: népmese vagy műmese
· formáját tekintve: verses vagy prózai (itt gyakran verses betétek találhatók).
· Témájuk szerint a legismertebbek:
o Tündérmese: mágikus vagy varázsmese. Varázseszközöket és csodákat vonultat föl ez a nagyon elterjedt típus. (pl.: Hattyútündérek)
o Fabula: Így nevezzük a versben vagy prózában megírt tanmeséket, állat és növénymeséket. A fabula mindig valamilyen erkölcsi tanulságot fogalmaz meg. (Pl.: La Fontaine, Heltai Gáspár)
o Állatmese: Rövid, csattanóval végződő, legtöbbször párbeszédes formában felépített történet, amelyhez az idők során erkölcsi tanulságot illesztettek. Hősei emberi tulajdonsággal felruházott állatok. Képviselői: La Fontaine, Heltai Gáspár, Pesti Gábor, Mizsér Gábor, Czuczor Gergely, Fáy András.
o Növénymese: Oktató jellegű mese, amelynek a hősei antropomorfizált növények. Pl.: A fenyőfáról és a galagonyáról (Aesophus)
o Tréfás mese: Rövid, humoros vagy gunyoros hangú történet. Hősei ostoba emberek, házastársak, feltűnő figurák. Pl: A bolond falu
o Hazugságmese: A tréfás mese egyik alműfaja, amely csupa nagyotmondásból vagy valótlanságból áll. Pl.: Nem hiszem (népmese)
o Formulamese: Így nevezzük azokat a meséket, amelyeknek a szerkezete egyúttal a tartalmát is meghatározza.
o Láncmese: Formulamese, amelyben valamely esemény feltételeit, és azok újabb feltételeit sorolják fel.
o Vég nélküli mese: Olyan formulamese, amely nem fejeződik be, hanem ciklikusan folytatódik, vagy váratlan fordulatot vesz. Pl.: Az öregember és a fiatalember
o Csalimese: Rövid, tréfás mese, amely félrevezeti az olvasót. Érdekfeszítően induló történet, amely hirtelen befejezés és főleg csattanó nélkül ér véget. A székely népmesék közt gyakori. Pl.: Az ikertündérek
Monda
· Meghatározás: Olyan valós és fiktív elemeket is tartalmazó történet, amely hiedelmekhez, helyi eseményekhez, természeti és társadalmi jelenségekhez kapcsolódik, azokat magyarázza.
· Befejezése: tragikus
· A szereplők jellemzése: elnagyolt
· Tartalmi jegyeik alapján lehetnek:
o Hiedelemmonda
o Eredetmonda
o Származásmonda
o Hősmonda
o történelmi mondák
A több nép irodalmában megtalálható mondák neve: vándormonda
Pl.: Attila álma, A fehér ló mondája
A Fehér ló mondája
I. Keletkezés: A Honfoglalás korában keletkezett, szájhagyomány útján.
II. Szerzője: ismeretlen
III. Műfaja: hiedelemmonda (a nép ajkán keletkezett, szájról szájra tovább terjedő történet. )
IV. Elemek:
ü valós elemek: A honfoglaló magyarok bejöttek a Kárpát-medencébe, és meg akarták maguknak szerezni azt
ü fiktív elemek: a Szvatopluk nevű szláv uralkodó valószínűleg nem létező személy volt, de ezt semmi nem zárja ki. Semmi nem bizonyítja, hogy egy fehér lóval vették volna meg a földet az ostoba uralkodótól.
ü Megörökítés: Anonymus, III. Béla történetírója jegyezte le.
ü Érdekessége: annak a kornak a kapzsiságát, ötletességét, hősiességét tükrözi.
ü Hatása: szinte nem létezik olyan magyar ember, aki nem ismerné ezt a mondát.
ü Egyéb: A vándormondák műfajába is tartozik, mert a szlávok történetében is megtalálható. A bűvös 3-as szám megtalálható benne.
A Fehér ló fia
I. Keletkezése: Arany László nyomán keletkezett.
II. Szerzője: nép
III. Műfaja: népmese (szájhagyomány útján terjed, amíg egy népmesegyűjtő le nem írja azt.)
IV. Műfaji sajátosságok:
- Meseszámok: Feltűnik benne többször a 3-as (3 barátot talál, a sárkányok 3,6 és 12 fejűek, a buzogányt a sárkány 12 mérföldről vágja a kapuba, 3 griff-fióka szerepel benne, 3 oldalszalonna, 3 szelet kenyér kell az útra)
- Ismétlés: A három királykisasszonyt kétszer is megmenti a főhős (egyszer a sárkányoktól, egyszer pedig a régi szolgáitól), az ördög-manót kétszer is kikötözi egy fához
- megszemélyesítés: a lopkodást, megalázást a manó karakterében személyesíti meg a szerző
V. Cím: A Fehér ló fia cím valószínűleg azt akarja jelenteni, hogy a büszke tartású fehér lovak voltak a legerősebbek a mének között. Erős szülőnek erős gyermeke
VI. Érdekesség: Hirtelen beálló fordulatok és csodás elemek.
VII. Hibák: a mű vége össze van csapva
|